Răsărit vivid spre… apusul lui 2012. Zorii unei zile de decembrie îi petrec la mică distanță
de Taj Mahal, Agra, Uttar Pradesh, India. Zorii se ițesc în culori
specifice subcontinentului vârât, prin mantaua terestră, sub Asia. De la
calde spre reci, culorile învăluie silueta monumentului. Ceața sporește
misticismul. Din neagră – în… bezna dimineții -, marmura-veşmânt devine
roz și apoi, în incandescența soarelui, gălbuie. De un alb imaculat la
semețire, Taj Mahal-ul are, de câteva decenii, o nouă culoare, pusă pe
seama poluării.
Citisem înainte câte ceva despre primistoria, proto
şi pre-istoria Indiei, civilizație care exprimă o înțelepciune colectivă
aparent izvorâtă de dincolo de hotarele vârstelor cronologizabile ale
umanității, o cultură specifică, plină de originalitate. Întâlnirea pe
viu cu unele rămășițe ale impresionantului său trecut m-au emoționat
peste închipuire. Un exemplu ar fi chiar vederea Taj Mahal-ului: soarele
ițit printre vârfurile bulbate, goana spre locul cel mai bun de
fotografiere, pe malul insalubrului râu Yamuna, afluent tributar
Gangelui. Imaginea prin lentile m-a împiedicat iniţial să declanșez:
picioare de lut, puls accelerat, camera foto vibrând într-o emoție,
pare-se, fără precedent.
Ca oricărui european, istoria, cultura şi
arta indiană mi-au pus la încercare receptarea deşi manifest apetenţă
pentru formulele artistice radical diferite, chiar paralele propriei
culturi. În plus, scrierile indianistului Mircea Eliade m-au încurajat
să trăiesc experienţa. Aşa se justifică popasul fotografic şi pe cel al
cunoaşterii la patru meridiane distanţă, în leagănul milenarei arte a
Indusului.
Aveam habar despre viața
celor mai vechi locuitori ai Indiei, civilizaţia Văii Indusului, care au
lăsat urme încă din paleolitic, contemporani cu popoarele văilor
marilor fluvii Nil, Tigru și Eufrat, despre religia vedică şi upanişade,
hinduism, religiile fără zei (jainismul, budismul), sistemul castelor
(stratificarea populaţiei avându-i suverani pe brahmani), despre
spiritualitate şi graniţa rigidă trasată între religia şi filosofia
indiană, despre arta impregnată cu simboluri ca un instrument al
cunoaşterii religioase şi mistice, despre grandioasele temple acoperite
cu o diversitate imensă de reliefuri dinamice, fresce şi cu o
luxuriantă ornamentaţie vegetală şi animală. Ştiam câte ceva despre
transmigraţiune (reîncarnarea oamenilor după moarte în alte fiinţe),
trinităţile panteonului zeilor: Brahma, Vişnu şi Şiva, despre
despotismul sclavagist brahman, despre budism, însă multe dintre
simbolurile, decoraţiunile şi misticismul operei indiene sunt încă,
pentru mine, încifrate. Desluşesc cu greu fondul mitic al uriaşului
popor, civilizaţia sa străveche şi consecventă, arta sa unitară, în mare
parte anonimă, originală şi refractară înnoirilor spectaculoase.
...........
După Rabindranath Tagore, Taj Mahal rămâne "o lacrimă pe obrazul timpului". Simbolul
dragostei eterne impresionează într-atât încât oamenii de pe toate continenele
nu contenesc să îl viziteze şi să revină. Unii spun că mapamondul ar fi
împărţit în două de cei care au văzut şi cei care nu au văzut Taj Mahal-ul.
Cu excepţia fiecărei zile de vineri, când
ansamblul este închis publicului, puhoaie de oameni iau cu asalt porţile
monumentului UNESCO. De nenumărate ori într-o… secundă, edificiul este
“mitraliat” de aparatele foto. M-am afla printre aceştia. Doar că imortalizasem
misterioasa siluetă a edificiului din locul unde Taj Mahal pluteşte între cer
şi pământ. Acolo emoţiile au avut alt voltaj, voltaj care mă îndeamnă să revăd
edificiul spre zorii sau spre apusul unui alt anotimp.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu